Writer's pictureDavor Kust

Post-COVID sindrom: Preboljeli ste COVID no tjednima nakon i dalje imate prisutne simptome?

Updated: Sep 2, 2022

Što se događa kada simptomi COVID-19 ne nestanu? Kod nekih ljudi koji se oporave od COVID-19, dugotrajni zdravstveni problemi mogu izazvati probleme još mjesecima. U članku sazanjte što možete očekivati i kako se suprotstaviti tzv. postcovid sindromu.

Blaga ili umjerena bolest COVID-19 kod većine ljudi traje oko dva tjedna. Međutim, dio oboljelih ima dugotrajne zdravstvene probleme čak i kada su se oporavili od akutne faze bolesti. Kod takvih pacijenata u tijelu više nema živog koronavirusa te su negativni na PCR testu, međutim osoba može biti znatno fizički oslabljena.

Što uzrokuje post-COVID sindrom?

Iako je jasno da je veća vjerojatnost da će ljudi s određenim čimbenicima rizika (uključujući visok krvni tlak, pušenje, dijabetes, pretilost i sl.) imati ozbiljniju kliničku sliku infekcije COVID-19, ne postoji jasna veza između ovih čimbenika rizika i postcovid sindroma. Ono što je zanimljivo je da se čini da postcovid sindrom ne pogađa samo ljude koji su imali težu kliničku sliku. Pacijenti koji nikada nisu bili teško bolesni znaju reći da su im životi sada drugačiji.

Više studija je u tijeku kako bi se rasvijetlilo zašto ovi tvrdoglavi zdravstveni problemi traju kod nekih ljudi. Neka potencijalna objašnjenja znanstvenika među ostalim uključuju oštećenja organa, kao i trajne upalne ili autoimune reakcije. SARS-CoV-2 može napasti tijelo na različite načine, uzrokujući oštećenje pluća, srca, živčanog sustava, bubrega, jetre i drugih organa. Problemi s mentalnim zdravljem mogu nastati zbog tuge radi obolijevanja i gubitka drage osobe, neriješene boli ili umora ili od posttraumatskog stresnog poremećaja (PTSP) nakon liječenja u jedinici intenzivne njege (ICU).

Koje su dugoročne posljedice zaraze koronavirusom?

Prema dosadašnjim saznanjima, najčešći trajni simptomi su umor, otežano disanje, kašalj, bol u zglobovima i prsima. Ostali problemi uključuju kognitivne probleme, poteškoće s koncentracijom, depresiju, bolove u mišićima, glavobolju, ubrzan rad srca i povremenu groznicu.

1. Problemi s disanjem

Teži oblik COVID-19 može izazvati ožiljke i druge trajne probleme na plućima, ali čak i blage infekcije mogu uzrokovati trajno otežano disanje, u nekih ljudi čak i nakon laganog napora. Oporavak pluća je moguć, ali treba vremena. Stručnjaci kažu da mogu proći mjeseci da se funkcija pluća neke osobe vrati na razinu prije COVID-19. Vježbe disanja i adekvatna terapija mogu pomoći.

2. Srčani problemi

Infekcija SARS-CoV-2 kod nekih ljudi može izazvati probleme sa srcem, uključujući upalu srčanog mišića. Zapravo, jedna studija je pokazala da je 60% ljudi koji su se oporavili od COVID-19 imalo znakove trajne upale srca, što bi moglo dovesti do uobičajenih simptoma kratkog daha, lupanja i ubrzanog rada srca. Ova se upala pojavila čak i kod onih koji su imali blagi oblik COVID-19 i koji nisu imali zdravstvenih problema prije nego što su se razboljeli.

3. Oštećenje bubrega

Ako je infekcija koronavirusom prouzročila oštećenje bubrega, to može povećati rizik od dugotrajne bolesti bubrega i potrebu za dijalizom.

4. Gubitak ili poremećaj osjetila mirisa i okusa

Osjetila mirisa i okusa su povezana, a budući da koronavirus može utjecati na stanice u nosu, COVID-19 može rezultirati promijenjenim ili izgubljenim osjetilima mirisa ili okusa. Nakon preboljenja COVID-19 infekcije moguće je potpuno izgubiti osjet mirisa ili okusa, no zanimljivo je također da dio bolesnika navodi da poznate stvari lošeg mirisa ili okusa, odnosno da su isti promijenjeni u odnosu na ranije. Kod otprilike četvrtine ljudi s COVID-19 koji imaju jedan ili oba ova simptoma problem se rješava za nekoliko tjedana, no za većinu osoba ovi simptomi traju. Iako nije opasno po život, dugotrajno izobličenje ovih osjetila može biti problematično te dovesti do nedostatka apetita, tjeskobe i depresije. Neke studije sugeriraju da postoji 60% do 80% šanse da će ti ljudi imati poboljšanje osjeta mirisa u roku od godinu dana.

5. Neurološki problemi

Neke osobe razviju srednje do dugotrajne simptome nakon infekcije COVID-om, uključujući tzv. brain fog, umor, glavobolje i vrtoglavicu. Uzrok ovih simptoma je nejasan, ali je aktivno područje istraživanja. Sindrom posturalne ortostatske tahikardije, ili POTS, stanje je koje utječe na cirkulaciju krvi, a ljudi koji su preživjeli COVID-19 mogu biti osjetljiviji na njega. POTS može ostaviti preživjele s drugim neurološkim simptomima, uključujući stalnu glavobolju, umor, maglu mozga, poteškoće u razmišljanju ili koncentraciji i nesanicu. Čak i kod pacijenata bez POTS-a, trajna nesanica nakon COVID-19 ili “COVID-somnija” sve je češća pritužba među preživjelima od COVID-19. Dodatno, nakon što su preživjeli COVID-19, neki ljudi ostaju s dugotrajnom tjeskobom, depresijom i drugim problemima mentalnog zdravlja. Tjelesne promjene kao što su bol i slabost mogu biti komplicirane dugim razdobljima izolacije, stresom zbog gubitka posla i financijskih poteškoća te tugom zbog smrti voljenih osoba i gubitkom dobrog zdravlja. Pacijenti koji su bili hospitalizirani imaju posebno težak oporavak.

6. Dijabetes nakon COVID-19

Odnos između COVID-19 i dijabetesa, posebno dijabetesa tipa 2, složen je. Dijabetes tipa 2 je čimbenik rizika za ozbiljne slučajeve COVID-19, a čini se da neki preživjeli od bolesti razvijaju znakove dijabetesa tipa 2 nakon što se oporave od COVID-19.

Koliko dugo može trajati dugoročni postcovid sindrom?

Odgovor je nepoznat. Iako se čini da je prošlo jako puno vremena od početka pandemije, COVID-19 se počeo široko širiti tek početkom 2020. godine, a velika većina ljudi koji su oboljeli od te bolesti tek je godinu dana ili manje u oporavku. Trebat će više vremena da shvatimo što je slijedi pacijentima koji su se oporavili od COVID-19 i koji još uvijek imaju zdravstvene probleme.

Kada posjetiti liječnika?

Liječnici mogu surađivati ​​s vama u rješavanju simptoma. Vježbe disanja, fizikalna terapija, lijekovi i drugi tretmani mogu vam pomoći u poboljšanju zdravlja, ali budite spremni na postupni oporavak.

Dugotrajni simptomi COVID-19 mogu biti slični znakovima drugih bolesti, stoga je važno posjetiti svog liječnika i isključiti druge probleme, poput srčanih problema ili bolesti pluća. Nemojte zanemariti gubitak mirisa, depresiju, tjeskobu ili nesanicu, niti ih otpišite kao nevažne. Svaki simptom koji ometa vaš svakodnevni život vrijedan je poziva liječniku koji vam može pomoći u rješavanju ovih problema i poboljšanju kvalitete vašeg života.

U Poliklinici Anova prepoznali smo ovaj važan sindrom koji pogađa značajan broj osoba te smo otvorili specijalnu ambulantu za postcovid sindrom. U rješevanju vaših problema u prvoj fazi provodimo dijagnostiku stanja (osnovni set čini UZV srca, EKG, spirometrija i pregled specijaliziranog internista), nakon čega se po potrebi prepisuje i provodi terapija, što može uključivati terapiju lijekovima odnosno vježbe disanja i fizikalnu terapiju. Obratite nam se s povjerenjem te olakašjte svom tijelu oporavak!

986 views0 comments